Home / Klantenservice
Waar kunnen wij je bij helpen?
Op deze pagina vind je de antwoorden op onze meestgestelde vragen. Om het zoeken zo gemakkelijk mogelijk te maken, zijn alle antwoorden geordend per onderwerp. Mocht het antwoord op jouw vraag er toch niet bij staan? Neem dan contact met ons op.
Wil je gegevens aanpassen? Regel het gemakkelijk en snel zelf, door in te loggen op het klantportaal van Hang (On) Energie.
Onze top 5 meest gestelde vragen
Je factuur is opgebouwd uit een vast voorschotbedrag op basis van je standaardjaarverbruik voor de aankomende maand en een afrekening van de energie die je afgelopen maand werkelijk hebt verbruikt. Bekijk hier onze voorbeeldfactuur met uitgebreide uitleg per factuurregel.
De uurprijs voor elektriciteit is gebaseerd op:
- De per uur variërende marktprijs; EPEX Day Ahead in €/kWh. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen normaal- en/of daluren.
- De inkoopvergoeding voor levering in €/kWh. Deze vergoeding bestaat o.a. uit inkooppremies en overige kosten die nodig zijn voor het inkopen van de energie. In de leveringsovereenkomst is opgenomen welke inkoopvergoeding per kWh er in rekening wordt gebracht.
- Het leveringstarief wordt vermeerderd met energiebelasting, BTW en eventueel andere van overheidswege opgelegde toeslagen.
De dagprijs voor gas is gebaseerd op:
- De per dag variërende marktprijs; LEBA DA via ICE in €/m³
- De inkoopvergoeding in €/m³. Deze vergoeding bestaat o.a. uit inkooppremies en overige kosten die nodig zijn voor het inkopen van het gas. In de leveringsovereenkomst is opgenomen welke inkoopvergoeding per kWh er in rekening wordt gebracht.
- De landelijke transportkosten in €/m³. Dit is een vergoeding voor het transport van het gas over het landelijke net. Deze toeslag verschilt jaarlijks en varieert per profiel. GTS bepaalt en publiceert alle bovengenoemde tarieven op haar website. De toeslag en kosten worden één-op-één aan je doorbelast en in rekening gebracht.
- Het leveringstarief wordt vermeerderd met energiebelasting, BTW en eventueel andere van overheidswege opgelegde toeslagen.
Voor jouw maandbedrag berekenen we de totale kosten voor een heel jaar vooruit. Dit doen wij op basis van je verbruiksprofiel, je eventuele eigen opwek, je adres en de prijzen van de afgelopen 2 weken. Op basis van die berekening ontvang je eerst twee voorschotten, daarna vindt er per maand een verrekening plaats op basis van werkelijk verbruik.
Wij houden niet van verrassingen achteraf. Om te voorkomen dat je aan het einde van het jaar schrikt van je jaarrekening, volgen wij de ontwikkelingen in de energiemarkt. Concreet kan dat een verhoging of verlaging van je maandbedrag betekenen. We houden hierbij rekening met energieprijzen en je verwachte jaarverbruik. Het kan dus gebeuren dat je maandafrekening ineens iets hoger of lager uitvalt. Heb je daarover vragen, bel of mail dan gerust even met onze support-afdeling.
Voor alle elektriciteit die je meer opwekt dan verbruikt geldt een terugleververgoeding die gelijk is aan de EPEX Day Ahead gewogen gemiddelde uurprijs. Daarnaast betaal je ook een inkoopvergoeding voor teruglevering per kWh.
FAQ's per onderwerp
Energiemarkt
Vragen over de huidige energiemarkt en energieprijzen? De antwoorden vind je hier.
Contract aanvraag
Hier vind je alles over het aangaan van een energiecontract met Hang (On) Energie.
Energiecontract
Lees meer over het energiecontract dat wij aanbieden.
Slimme meter en standen
Alles over jouw energiemeter(s) en de kosten die je betaalt aan de netbeheerder.
Mijn factuur en betalen
Heb je een vraag over je energiefactuur of het betalen ervan? Het antwoord vind je hier.
Terugleveren
Wek jij zelf energie op en wil je terugleveren? Hier lees je er meer over.
Gemakkelijk
zelf regelen
Wijzig eenvoudig zelf je persoonlijke gegevens of je contactgevens. Log in op het Hang (On) Energie klantportaal en regel de praktische zaken gewoon zelf.